Akkurat nå jobber mange selskaper hardt for å finne nye forretningsmuligheter og tilpasse seg den nye virkeligheten som følge av Covid-19. Vi vet alle at å transformere en virksomhet er en omfattende oppgave som krever riktig strategi, bemanning og utholdenhet. Så hvordan lykkes du? Vi kontaktet innovasjonsekspert og TedX-foredragsholder Carolin Solskär og stilte henne seks spørsmål om forretningstransformasjon. Hva skal du gjøre, hva skal du ikke gjøre, og hvorfor det er viktig?
– Jeg vil si at det handler om å tilpasse seg den nåværende situasjonen. Selskaper som presterer høyt over tid er vanligvis de som alltid utikler seg og tilpasser seg verden rundt. Transformasjon må ikke ses på som en isolert prosess, men heller være en konstant og integrert del av selskapet. Man ønsker ikke at endringsprosessen forstyrrer selskapets sjel og DNA – for det bør det ikke. Det er derfor veldig viktig å definere hva kjernevirksomheten er. Det høres kanskje åpenbart ut, men jeg ser selskaper alt for ofte som havner i trøbbel under innovasjonsprosesser, kun fordi de ikke adresserer hvor viktig kjernevirksomheten er. De sletter den eksisterende forretningsmodellen totalt. Hvis det er der du er, er nok ikke en «transformasjon» det du trenger. Kanskje bør du heller tenke nytt og starte et helt nytt selskap?
«Transformasjon må ikke ses på som en isolert prosess, men heller være en konstant og integrert del av selskapet.»
– Det viktigste er å ha veldefinerte mål. Foruten, omstrukturerer du selskapet i blinde, bare fordi du «bør innovere». Da er du dømt til å mislykkes. Som jeg sa, så tror jeg det er ganske vanlig å misforstå hvorfor du bør gjennomgå en endringsprosess. Å gå fra punkt A til punkt B gir ingen mening om du ikke vet hva du ønsker å oppnå på lang sikt.
Carolin Solskär er Community Manager hos Detectify, en svensk SaasS-basert sikkerhetstjeneste for nettsider. Hun er en verdsatt foredragsholder, driver podcasten The Solskar og Mobaraki Show og initiativtager til mange viktige prosjekter. Hun har blant annet skapt "Unipreneurs", en organisasjon som fokuserer på å få elever fra forskjellige skoler til å skape selskaper sammen, samt "Create Squared", Sveriges største Hackaton for studenter. Hun er også en av initiativtagerne til #MeeToo-bevegelsen i Sverige, og ble i 2019 kåret til årets IT-kvinne.
– Ja, absolutt. Du trenger bare å gå tilbake til finanskrisen i slutten av 00-tallet for å se selskaper som kom ut av krisen som åpenbare vinnere. AirBnb er et godt eksempel. Før finanskrisen var det ikke mange som var villige til å åpne hjemme sine for fremmede, men krisen endret terskelen for hva folk var villige til å gjøre for penger. Dette viste seg å være ekstremt gunstig for AirBnb (grunnlagt i august 2008). Uber er et annet eksempel. Så, hvem er det som vil komme vinnende ut av denne krisen? Jeg vil hevde at mange av de potensielle vinnerne er å finne i bransjer og industrier som er hardest rammet av Covid-19.
– Jeg tror det. Jeg har allerede sett mange nye og spennende ideer innen restaurant- og matvareindustrien. Og det er ikke overraskende: Om ingen kommer til restauranten din, hva skal du da gjøre? Vel, du er nødt til å gjøre noe, ikke sant? Et eksempel er en restaurant som nå leverer pakker med halvferdige middagsretter som du kan lage hjemme. Noen deler av retten er ferdig, som sauser og marinader, mens andre deler ikke er ferdige, som kjøtt og ferdigkuttede grønnsaker. Som forbruker, får du da både god mat i tillegg til opplevelsen av å lage maten selv. Jeg mener det er et veldig spennende konsept. Et annet innovativt konsept som vi har sett er hotellrom som på dagtid fungerer som kontorlokaler – rom for folk som heller ønsker å jobbe der enn hjemmefra. Foredelen er såklart færre forstyrrelser og mindre risiko for smitte.
– Det du absolutt ikke burde gjøre er å få panikk og tenke kortsiktig. Mange selskaper som har blitt hardt rammet av Covid-19 selger nå kuponger og rabattkoder som kan brukes senere (som hotellopphold og frisør). Det høres kanskje fint ut nå, men hva skal du gjøre om 3, 6 og 9 måneder når dette arbeidet skal utføres, og du ikke har noen inntjening på det? Det kan selvfølgelig være nødvending å gjøre for at enkelte selskaper skal kunne overleve, men du må sørge for at du ikke bare utsetter krisen.
«Snakk med likemenn, utveksle tanker og ideer og finn måter å hjelpe hverandre. Det er det viktigste å ta med seg akkurat nå, mener jeg. Dette er ikke en tid for ensomme helter. Det er en tid for å samarbeide og støtte hverandre.»
– Når de kommer til hva du bør gjøre, kan jeg ikke understreke nok viktigheten av å hente inspirasjon fra andre forretningsområder enn din egen. Hva gjør de? Kan noen av disse ideene og fremgangsmåtene bli brukt i ditt selskap? Ikke bare se på dine nærmeste konkurrenter, men se lengre og følg med på hva som skjer i samfunnet og verden. Se til andre land: Hva gjør de? Snakk med likemenn, utveksle tanker og ideer og finn måter å hjelpe hverandre. Det er det viktigste å ta med seg akkurat nå, mener jeg. Dette er ikke en tid for «ensomme helter», det er en tid for støtte og samarbeid.
Harvard Business Review intervjuer Clayton Christensen, den amerikanske forretningskonsulenten som utviklet teorien om "disruptiv innovasjon" tidlige i dotcom-tiden.
Amazon Web Services' innovasjonshistorie er mildt sagt spennende. Det som en gang var "bare" infrastruktur er nå en kjernevirksomhet som bidrar til 13,5 prosent av Amazons totale omsetning.
Innosight retter fokuset på 20 globale selskaper som har oppnådd største effekt av en forretningstransformasjon det siste tiåret.