Å skrive en stillingsannonse høres ut som en enkel sak. Samtidig er det en av de mest avgjørende delene av en rekrutteringsprosess. Tross alt er stillingsannonsen kandidatens første møte med deg som arbeidsgiver. I dagens marked der tusenvis av reklamebudskap og tilbud passerer daglig, er det enda viktigere å ha et attraktivt jobbtilbud som skiller seg ut fra mengden. Hvordan skriver du en virkelig god annonse som fanger kandidatens interesse, beskriver rollen og selskapet uten at den blir for lang? Vi har spurt young professionals om hva som er viktigs for dem i en stillingsannonse.
Sier din stillingsannonse akkurat det samme som alle andre sin? Stryk det alle andre i bransjen allerede tilbyr sine medarbeidere. Hopp også over hva young professionals allerede forventer av en arbeidsgiver. Å følge tariffavtaler og gi medarbeiderene 25 feriedager i året, er for de fleste en hygienefaktor og ikke noe unikt. I stedet, fortell hva det er som faktisk gjør at deres ansatte jobber hos dere og trives hos dere. Istedenfor å skrive "vi tilbyr konkurransedyktig lønn og goder" bør du få frem hvilke goder dere faktisk tilbyr. For småbarnsforeldre kan det være avgjørende med fleksitid og mulighet for hjemmekontor, for andre er kantine eller massasjeordninger viktigere.
I stillingsannonsen skal du fortelle kandidaten hva stillingen innebærer og hvilken kompetanse og ferdigheter som er relevante for å være kvalifisert for stillingen. Kort og godt, fakta og informasjon om stillingen. Samtidig er det kjent at de fleste ikke tar beslutninger baser på rasjonelle og harde fakta. I boka "Bestem deg" viser forfatteren Pelle Tornell at alle store (og gode) avgjørelser tas både med hjerte og hjernen. Når du står overfor et leilighetskjøp, leser du vanligvis først prospekt og tilstandsrapport –men du drar også på visning og prøver å se for deg selv og livet ditt der. Når vi tar store avgjørelser, for eksempel på jakt etter en ny jobb, er beslutningen også basert på følelser.
Du har helt sikkert et bilde av målgruppen du tror passer til stillingen. Fortsatt går mange arbeidsgivere så bredt som mulig ut med annonsen, både når det gjelder ordlyd og spredning. Det er til og med selskaper som bruker den samme annonsemalen for alle stillinger – selv om de ønsker å appellere til forskjellige målgrupper. I følge YPAI 2019 er for eksempel gode kolleger og et godt arbeidsmiljø det viktigste når young professionals innen økonomi velger arbeidsgiver. Studenter innen IT kan være på jakt etter noe helt annet. Lær deg hva målgruppen ser etter og tilpass stillingsannonsen slik at hen kan sette seg inn i og identifisere seg med rollen.
Attraher riktig målgruppe. Last ned YPAI for å få innsikt hvilke egenskaper som attraherer young professionals ved valg av arbeidsgiver.