Å gjøre det bedre og benytte tiden mer effektivt på arbeidsplassen, er noe de aller fleste ønsker. Uansett om det er et nyttårsforsett eller et ønske om å komme i gang med gode rutiner, finnes det alltids små hack som kan øke produktiviteten og gjøre arbeidsdagen litt enklere.
Å dele kalenderen din med resten av kontoret har både positive og negative sider. Det gjør det enklere å booke inn en avtale når du er ledig, men flere kan også se en tom kalender som en mulighet til å planlegge møter og komme bort til pulten din, selv om du egentlig hadde planer om å bruke tiden på andre oppgaver. I stedet for å la kalenderen stå helt tom når du ikke har planlagte møter, legg inn oppgaver som du skal gjøre i løpet av dagen. Eventuelt kan du legge inn bolker med «ikke ledig» eller «ikke book» slik at folk ser du ikke har tid.
Hvor lang tid bruker man ikke på å lete gjennom alle mulige filer og mapper før man faktisk finner det man leter etter? Ta et par timer av arbeidsdagen til å sortere og organisere skrivebordet og dokumentene dine, og opprett bokmerker i nettleseren din slik at du får oversikt over de viktigste dokumentene.
Les også: Kunsten å kommunisere på arbeidsplassen
Du trenger ikke å skru av mobiltelefonen for å fokusere på arbeidet, men å skru av varsler kan være praktisk. Hyppige notifikasjoner fra sosiale medier og andre apper sluker oppmerksomheten. Når du er på kontoret eller leser til eksamen, kan du skru av alle varsler på mobilen slik at du kan holde fokuset på oppgavene du skal få gjort. Du kan også prøve ut appen HOLD, der du blir belønnet jo mindre tid du bruker på mobilen.
E-poster kan være både forstyrrende og ta opp tiden din. Har du opplevd at du har mistet tid med arbeidsfokus, kun for å besvare e-poster og følge opp henvendelser? Planlegg tid i kalenderen til å sjekke e-posten din på begynnelsen og slutten av dagen. Så lenge ikke noe kritisk skulle dukke opp, hold deg til tiden du har satt i kalenderen.
Når du starter dagen, gjør den aller største og viktigste oppgaven først. Det er nemlig denne som mest sannsynlig vil være offeret for prokrastinering senere på dagen. Har du fått unna den vanskeligste oppgaven, vil det alltid være lettere å gjøre de mindre oppgavene etterpå, og arbeidsdagen vil oppleves mye bedre. Her kan du lese mer om hva det vil si å jobbe smartere, ifølge forfatter og foredragsholder i hukommelse, Mattias Ribbing.
De fleste ønsker nok at arbeidet som leveres er perfekt. Men perfekt er også fienden til bra nok, og kan være din verste fiende når det kommer til å få ting gjort. Spesielt hvis du stadig tenker du må forbedre noe som allerede er bra nok fra før av. Kneble perfeksjonisten inn i deg og gå videre til en ny oppgave ved å akseptere at bra kan være bra nok.
Enten du jobber hjemmefra eller sitter på kontoret, pass på at du får strukket på beina, får i deg mat og væske, og er ute i frisk luft. Rutiner er godt å ha, men kan også oppleves som kvelende dersom man gjør det samme dag inn og dag ut. Uansett hvor mange work hacks du følger, vil arbeidslysten bryte sammen til slutt. Da er det viktig å huske at du er ingen robot med en av-og-på-knapp. Vær vennlig mot deg selv og ta en pause når du trenger det, eller gjør noe annerledes. Skal du ha et digitalt møte der du ikke aktivt deltar eller trenger tilgang til dokumenter, kan du følge med på møtet fra mobilen mens du for eksempel får deg litt frisk luft, lager deg et måltid eller noe som gir deg energi.