Stress er en del av hverdagen, enten du skal rekke en deadline eller må løpe for å rekke bussen. Men med gode vaner og strategier for å håndtere stress, så kan livet bli både enklere og sunnere. Vi gir deg 5 tips til hvordan du kan håndtere stress i din hverdag.
Selv om vi pleier å tenke på stress som noe negativt, så er det en veldig normal reaksjon som har vært viktig for menneskets overlevelse siden starten på vår eksistens. Et positivt aspekt er at stressresponsen hjelper oss med å tilpasse oss nye situasjoner. Det holder oss våkne, motiverer oss og hjelper oss med å unngå fare. Når vi befinner oss i nye og fremmede situasjoner eller møter nye mennesker, gjør stress at vi er mer fokusert og tilstede i situasjonen. Det negative med stress er at det fort kan bli et problem dersom det fortsetter uten en forløsning eller avslapning. Giorgio Grossi, en atferdsforsker, psykoterapeut og medisinsk psykolog ved Stressmottagning-klinikken i Stockholm fremhever noen av sine beste tips når det gjelder å håndtere hverdagsstresset.
En situasjon vi alle er kjent med, er når arbeidsdagen er over, men hjernen fortsatt jobber på høygir. Noen kan synes det er vanskelig å gi slipp på ting som har skjedd i løpet av dagen, enten det er en konflikt med en kollega, eller en oppgave som viste seg å være vanskeligere enn forventet, noe som igjen hindrer dem i å få sove når de legger seg om kvelden. Derfor er det viktig å ha gode vaner.
– Sørg for at du har et tydelig skille mellom jobb og fritid. Når du er ferdig med arbeidsdagen, ikke gå tilbake til den med mindre du absolutt må. Er det utenfor kontortid trenger du ikke å lese e-poster eller meldinger som kommer inn. Det er viktig å ha strukturer og regler som dette i hverdagen vår, selv om vi noen ganger må tilpasse dem slik at de passer situasjonen, sier Grossi.
Ved å flytte fokus fra jobb til privatlivet og de tingene vi liker å gjøre på fritiden, kan vi holde arbeidsdagens stress utenfor hjemmet – og spesielt soverommet.
Ofte kan stress påvirke matlysten og når man tar seg tid til å spise. For Grossi er det viktig å ta seg tid til å spise godt og nyte maten fremfor å spise ved skrivebordet eller på farten. Han har et eget uttrykk for det – å «ta tilbake måltidet!».
– Ved lunsjtid legger du fra deg mobilen og fokuserer på det du gjør der og da, som er å spise. Ikke snakk om jobb, men vær til stede i situasjonen og i øyeblikket. Ha fokus på maten din – hva spiser du? Koser du deg med måltidet? Smaker det godt? Å ta seg tid til å spise og ha fullt fokus på det vi holde på med, gir oss en naturlig pause og fyller opp våre fysiske og mentale energireserver, sier han.
Les også: Time management - slik fungerer det i praksis
Sport og trening er gode måter å ta oss bort fra jobben og gi oss noe annet å tenke på. Det er vanskelig å tenke på jobbrelaterte problemer når man prøver å ikke falle av tredemøllen, eller når tennisballene flyr mot ansiktet. Du trenger ikke å melde deg på lagidrett eller treningssenter – å gå tur, ta trappene mer eller gjøre noen enkle styrkeøvelser hjemme er gode måter å få fysisk aktivitet inn i hverdagen.
–På sin måte er trening faktisk en form for stress, men en positiv type stress! Vi setter kropp og sinn under press når vi prøver å oppnå noe fysisk og mentalt, og jo mer vi gjør det, jo bedre blir vi på det. Endorfinene som frigis etter aktivitet er den perfekte motgiften til hverdagsstresset!, forteller Grossi.
På et eller annet tidspunkt vil alle bli påvirket av stress på jobb. Det kan være et prosjekt som ikke går etter planen, en kort deadline eller en konflikt med noen som ikke ser ut til å kunne løses. Uansett er Grossis råd at du ikke skal prøve å møte disse tingene alene:
– Når vi føler at ting blir for mye, bør vi alltid kunne gå til nærmeste leder og fortelle om det uten frykt for ettervirkninger. Det er et faktum at arbeidsgiver er juridisk forpliktet til å ivareta vår fysiske og mentale helse, så vel som vårt psykososiale arbeidsmiljø.
Du bør derfor alltid være i en posisjon der du kan fokusere på en ting om gangen, ta pauser i løpet av dagen, og å holde arbeidslivet og privatlivet adskilt. Kjenner du at arbeidsmiljøet er tungt, eller at du trenger støtte i arbeidshverdagen, ikke vær redd for å gå til din nærmeste leder og be om hjelp.
Les også: Work hacks som øker produktiviteten
Vår evne til å håndtere stress bunner ofte i vår evne til å hvile og komme oss. Grossi mener at å bytte mellom det mentale og det fysiske er en god start.
– Hvis vi har en jobb som krever et høyt mentalt fokus, så bør vi prøve å bryte opp med fysisk aktivitet, som å gå en tur. Bygg disse pausene inn i arbeidsdagen din – hvile og restitusjon er viktig, både mentalt og følelsesmessig, forklarer han.
Innimellom har språk en vane for å komme med et perfekt uttrykk for å beskrive noe vi alle gjør, og slik er tilfellet med det engelske ordet for å lese negative nyheter på sosiale medier – «Doomscrolling». Doomscrolling er når vi scroller gjennom uendelige dårlige nyheter på sosiale medier eller nettaviser, og hver og en er verre enn den forrige. Det er selvfølgelig viktig å holde seg oppdatert på det som skjer i verden, men doomscrolling kan føre til en følelse av hjelpeløshet som igjen kan være vanskelig å unngå. Uansett om du doomscroller, har FOMO eller ligger våken halve natten og scroller gjennom Tik Tok og Instagram, så er løsningen enkel ifølge Grossi – alt med måte.
–Hvis vi føler at sosiale medier er noe vi virkelig liker, og som faktisk tilfører livene våre noe positivt, så er det flott. Men tenk på å behandle det som et luksusgode. Bestem deg for når du skal være på mobilen og hvor lenge, og hold deg til det. Når tiden er ute, så legger du fra deg telefonen og gjør noe annet i stedet, oppfordrer han.
Prøv å vær mer mindfull rundt hvordan du er med sosiale medier og mobilen din fremover. Trenger du virkelig å gå gjennom Instagram fem ganger i løpet av dagen? Hva er det du egentlig trenger å sjekke hver gang du plukker opp mobilen? Ofte tar vi bare opp telefonen for å sjekke klokka, men går fort i en sirkel der man skal sjekke alt av oppdateringer, nyheter og meldinger. Det første du kan gjøre er å ikke ta med mobilen i sengen. Scroller du i senga, utsetter du søvnen fordi du utsettes for unaturlig blått lys.
Ha et tydelig skille mellom jobb og privatliv. Ikke les eller svar på e-poster og meldinger utenfor kontortid. Har du både en jobbtelefon og en privattelefon, så hold de separat. Har du én telefon, så skru av varsler når du er ferdig med arbeidsdagen.
Vær i øyeblikket. Lunsjpausen er akkurat det – en pause. Vær til stede og snakk heller om noe du gleder deg til, hvilke planer du har for helgen eller annet ikke-jobbrelaterte emner med kolleger.
Vær aktiv. Enten det er en gåtur i marka, yoga på stuegulvet eller en gruppetime på ditt nærmeste treningssenter, så er aktivitet i hverdagen en viktig del av stressmestring.
Be om hjelp. Dersom arbeidsdagen blir så tung at det påvirker hvordan du presterer, så strekk ut til din nærmeste leder. De er der for å støtte og hjelpe deg.
Legg fra deg mobilen. Sosiale medier er designet for at du skal sitte på mobilen og scrolle, og er en stor tidstyv og kilde til stress. Prøv å vær mer oppmerksom på hvor ofte du bruker mobilen din, og til hva, og prøv å legge den fra deg i lengre perioder.