Uansett hvilken sosial plattform vi benytter så kommuniserer vi på forskjellige måter med sjefer, kolleger og kunder. Men hvordan kan vi kommunisere på riktig måte? Her kan du lese om noen viktige prinsipper for hvordan du kan kommunisere effektivt og redusere risikoen for misforståelser på arbeidsplassen.
Er det egentlig greit å bruke emojis når du sender en melding til sjefen? Eller å legge til en GIF i e-posten til kunden? Kan du sende dine kolleger en meme eller legge absolutt alle på kontoret på kopi når du ønsker å uttrykke glede eller frustrasjon over noe? Hva om du trenger hjelp fra kolleger du ikke har snakket så mye med, men er usikker på hvilken plattform de er mest aktive på? Og hvor fort kan du egentlig forvente at noen svarer på meldingene dine? Artikler med overskriftene «Ikke gjør dette når du snakker med kolleger» eller «gjør alltid dette når du sender e-post til sjefen» var ikke så unormalt å finne for 5-10 år siden, men siden den gang har havet av digitale kanaler vokst, sammen med egne kommunikative normer og metoder. Her er de fire viktigste tingene du burde tenke på for å oppnå en effektiv kommunikasjon på arbeidsplassen:
For å forstå og mestre kommunikasjonen på kontoret må du også forstå hvilken kultur som eksisterer på arbeidsplassen. Et oppstartsselskap innen teknologi eller IT vil sannsynligvis ikke ha en kultur som er identisk med bank- eller eiendomsbransjen. Dette betyr at det som er greit og ikke greit når det kommer til intern og ekstern kommunikasjon, vil alltid være forskjellig fra bransje til bransje, og fra bedrift til bedrift. For eksempel: i en formell bedrift er det lite sannsynlig at du bare kan gå inn på et lederkontor uanmeldt uten å ha avtalt et møte. I en litt mindre formell bedrift kan denne typen improvisert kommunikasjon være velkommen og oppleves som et positivt initiativ.
Vær alltid sikker på å forstå de kommunikative normene for din arbeidsplass, og tilpass deg deretter. Dette kan variere avhengig av hvor du er:
Dersom du er nyansatt i et selskap, som du ikke har hatt muligheten til å dekode bedriftskulturen til helt enda, still spørsmål og pass på at din onboarding-prosess gjør det enklere for deg å tilpasse deg bedriftskulturen.Dersom du har vært ansatt i selskapet i en stund, burde du ikke bare ha tilpasset deg de kommunikative normene, men også tenke på hvordan du kan gjøre et godt inntrykk på dine kolleger. Har du innsikt og erfaring som potensielt kan forbedre måten du, teamet ditt og selskapet kommuniserer på? Kanskje en uformell dag-til-dag kommunikasjon i Teams har en mer positiv effekt på produktiviteten, fremfor pågående e-poster? Husk at din mening er og burde alltid være verdsatt, og at det skal være åpent for at du kan gi tilbakemelding på dette.Om du er et sted i midten, så, igjen, still spørsmål. Ved å snakke med din leder og dine kolleger vil du få en solid forståelse for selskapet og mestre din onboarding-prosess raskere, og dermed bli en veldig god representant for arbeidsplassen din.
Les også: Slik mestrer du første dag i ny jobb
Mantraet «still spørsmål» i punktet ovenfor, er bare et av mange aspekter ved det å være young professional og hvordan de ønsker å utvikle seg videre. Micro-feedback er et populært paraplybegrep for en viktig forandring i tilbakemeldingskulturen, som vi ser tar sted i stort sett hele verden. Dersom det «gamle» tilbakemeldingsparadigmet fokuserte på å lagre all tilbakemelding for en lang og årlig samtale om prestasjonsutvikling, handler det nye paradigmet om å gjøre tilbakemeldingen kontinuerlig og organisk. Men, kunsten å gi, motta og spørre for tilbakemelding er definitivt en toveisgate. Det er sjefens jobb å være åpen med deg rundt hvordan du blant annet presterer på jobb, hva som er dine styrker og svakheter, og din evne til å utvikle deg. På samme måte er det din jobb å la arbeidsgiver vite hvordan du ser ting, hva du tenker om din arbeidsmengde og din plan for utvikling, og – ikke minst – hvordan du trives på din arbeidsplass.
Vi gjør alle feil. Kanskje det ikke skjer i dag eller i morgen, men en dag vil du kanskje poste den uheldige statusoppdateringen, sende GIF-en eller e-posten som signaliserer noe HELT annet enn det du hadde intensjoner om. Eller kanskje du har oversett en e-post og avsender tror du ignorerer dem med vilje. Flere år med krisekommunikasjon kan fortelle det samme: godta dine feil. Selv om det kan føles ut som det verst tenkelige og katastrofale utfallet, så er det ikke det. Dette er situasjoner der dere må finne ut sammen hvordan dere skal kommunisere om både små og store ting.
Det viktigste med kommunikasjon på arbeidsplassen er å ha en åpen og organisk dialog med kolleger og sjefen din. En effektiv og konstruktiv kommunikasjon går begge veier, og det er alles ansvar å sørge for at den foregår slik den er tiltenkt.