De aller fleste ønsker å bytte jobb på et eller annet tidspunkt. Her er noen ting som er viktig å huske på, både før og etter, du sier opp jobben.
Det finnes ulike grunner til at noen velger å forlate jobben sin, og det er en helt naturlig å skifte beite eller prøve noe nytt i løpet av arbeidslivet. Før du sier opp er det likevel viktig at du er innforstått med dine rettigheter og plikter i god tid før du leverer oppsigelsen.
Før du sier opp jobben du har nå, må du ha en plan for hva som skal skje etter du har sagt opp. Ideelt sett burde man ikke si opp før man har signert en arbeidskontrakt hos en ny arbeidsgiver. Har du allerede en ny jobb du skal starte i, og det er derfor du slutter? Flott, da er det bare å levere oppsigelsen. Er du ikke helt sikker på hva du skal gjøre videre? Da burde du starte jobbsøkerprosessen allerede før du sier opp. Det kan fort ta 1-2 måneder fra du starter å søke ny jobb til du får tilbud, eller kanskje du til og med ikke får landet et jobbintervju på flere måneder, noe som vil føre til økonomiske konsekvenser. Det kan derfor være greit å være godt i gang med jobbsøkerprosessen før du eventuelt sier opp slik at du ikke står utenfor arbeid for lenge.
Les også: Usikker på om du skal bytte jobb eller ikke?
Før du leverer oppsigelsen kan det være fint å ha en samtale med arbeidsgiver eller din nærmeste leder, og forklare tanken bak prosessen. Dette betyr ikke at du skal brette ut om alt som har vært dårlig gjennom arbeidsforholdet ditt, men at du på ærlig vis kan forklare hvorfor du føler tiden er inne for å gå videre til nye utfordringer. Husk også at det du sier ikke burde sette deg i dårlig lys, da du kan få bruk for sjefen som referanse ved senere tid, eller kanskje du til og med har lyst til å komme tilbake til den gamle jobben. Det finnes uansett bare fordeler med at forholdet til bedriften er godt etter at du har sluttet.
Les også: Hvordan tenke rundt valg av referanser
Du skal si opp jobben skriftlig. I etterkant av et møte med din leder, sender du en skriftlig oppsigelse på e-post. Her kan du finne en mal på hvordan du skriver en oppsigelse. Vær profesjonell. Du trenger ikke å skrive noe om grunnen til hvorfor du velger å slutte, og i hvert fall ikke skriv noe negativt om kolleger, arbeidsgiver eller selskapet, uansett hvor mye du skulle mislike dem. Selv om denne oppsigelsen skulle være det beste valget du har gjort i livet, så hold de negative tankene for deg selv. Oppsigelsestid. Som regel er oppsigelsestiden på 14 dager hvis du er i prøveperioden, eller tre måneder hvis du har kontrakt. Oppsigelsestiden starter den første i måneden etter du har levert oppsigelsen. Det vil si, dersom du leverer en oppsigelse 05.mai, så vil ikke oppsigelsen begynne å løpe før fra 01.juni og ut august-måned. Kom til enighet med arbeidsgiver. Dersom du ønsker å slutte før oppsigelsestiden har gått ut, er det noe du og arbeidsgiver må være enige om. Du er pliktig til å jobbe ut tiden, men dersom du har fått en jobb som krasjer med oppsigelsestiden, skader det ikke å høre med arbeidsgiver om det er mulig å tilpasse perioden. Kanskje du kan bruke oppsigelsestiden til å fungere som støtte eller gi opplæring av den som tar over din stilling?
Etter du har sendt inn oppsigelsen kan du begynne å fjerne personlig informasjon fra datamaskinen og jobbtelefonen din. Slett alle personlige filer, e-postmeldinger og innloggingsinformasjon. Selv om du har sagt opp er det heller ingen grunn til å slakke på arbeidet i oppsigelsestiden. Det er ingen ferie, men et siste avskjed med en arbeidsplass som stoler på at du gjennomfører de arbeidsoppgavene du har blitt ansatt til. Fortsett å jobbe like godt som du gjorde før du sa opp for å vise at du har god karakter og respekt for arbeidsplassen.
Når du snakker om oppsigelsen med dine kolleger og teammedlemmer, prøv å understreke det positive ved jobben og hvor mye du har vokst i selskapet. Ikke legg skjul på hva du kommer til å savne, selv om det er på tide å gå videre. Husk også å få tak i alle nødvendige detaljer, som ytelser, lønn du har krav på når du forlater bedriften, forsikringer og ubrukt ferie. Du har også krav på en skriftlig attest fra bedriften. Attesten skal inneholde informasjon om hvor lenge du har jobbet i bedriften, og hva du har jobbet med i stillingen. Spør gjerne din leder om å legge ved en anbefaling av deg til andre arbeidsgivere i attesten. Dersom du ikke får attesten automatisk, ta kontakt med leder så fort som mulig og be dem høflig om å sende over, slik at du også har attesten tilgjengelig ved senere jobbsøking.
Før du forlater arbeidsplassen, ta deg tid til å sende en avskjedsmelding til dine kolleger og teammedlemmer. Sørg for å få kontaktinformasjonen til de du ønsker å opprettholde kontakt med etter du slutter, og gi din kontaktinformasjon tilbake. Send gjerne også en mail til arbeidsplassen der du takker for deg og all erfaring du har tilegnet deg, og at du ønsker bedriften og alle dine tidligere kolleger lykke til videre.