Gode kolleger fører til et godt arbeidsmiljø, og vi vet alle hvor viktig et godt arbeidsmiljø er for at man virkelig skal trives på arbeidsplassen sin. Her får du tips til hvordan du kan bli en bedre kollega og bidra til å skape et litt bedre arbeidsmiljø.
Hvordan skal en god kollega være? Svaret du får på dette spørsmålet kan variere fra person til person. For noen er det en som svarer kjapt på henvendelser, mens for andre kan det være en som ikke stjeler matpakken fra kjøleskapet. Det er trolig enklere for oss å være enige om hva som er en dårlig kollega. Likevel kan vi liste opp et par punkter som garantert gjør deg til en bedre og godt likt kollega.
Les også: Dos & dont’s på arbeidsplassen
Når du møter på kollegene dine i gangen eller på vei til kantina eller kjøkkenet, pass på at du hilser på dem. Det å hilse med et «hei» eller «god morgen» er både en inkluderende og hyggelig handling som dine kolleger garantert liker og setter pris på.
Et godt samspill på arbeidsplassen er viktig for hele arbeidsmiljøet. Det er ingen som forventer at humøret skal være på topp hele tiden, men det gjelder også et dårlig humør. Å være rundt mennesker som bare er i dårlig humør er slitsomt for de aller fleste, og det kan også påvirke både trivsel og prestasjoner. Å holde humøret oppe og være positiv betyr derfor mye for stemningen i hele teamet. Er det helt umulig å holde humøret oppe, si heller ifra om at du har en dårlig dag og ikke klarer å være på topp.
En lagspiller har alltid gruppens og bedriftens beste i tankene, heier frem andre, støtter og tilbyr hjelp når en kollega har mye å gjøre. Har en kollega gjort noe bra, så er det viktig å gi ros for å anerkjenne prestasjonen. Har en kollega gjort noe mindre-bra, er det viktig at du gir konstruktiv kritikk til hvordan vedkommende kan prestere bedre, slik at det er enklere å holde motivasjonen oppe.
Hver enkelt medarbeider fungerer som en ambassadør for bedriftens merkevare. De beste kollegene lever også opp til bedriftens verdier. Hvis du ikke gjør det, og kanskje ikke heller kjenner deg igjen i bedriftens verdier, er du muligens på feil arbeidsplass.
Les også: Slik utvikler du en vekstorientert tankegang
Veldig mange går på jobb selv om de er syke. Det fører ikke bare til at du presterer dårligere enn normalt, men det vil også ta enda lenger tid å bli frisk når du ikke hviler. Du risikerer i tillegg å smitte kollegene dine. Er det viktig at du er på jobb for å gjennomføre akkurat den oppgaven, så er det bedre at du jobber hjemmefra, og kanskje bare et par timer om dagen. Som man pleier å si – bli heller hjemme en dag for mye enn en dag for lite.