Å starte i en ny jobb kan være både spennende og nervepirrende for de fleste, men det er viktig å ha i bakhodet at din arbeidsgiver har ansatt deg for en grunn. Han/hun tror på deg og dine evner! Til tross for dette er det viktig å gjøre et godt førsteinntrykk på den nye arbeidsplassen. Her er noen tips du kan ta med deg på veien.
Noen ganger kan det ta lenger tid å komme til en arbeidsplass enn du forventer. Trafikken kan være verre enn antatt, bussen eller toget kan stå fast, eller det kan dukke opp noe annet uforutsett. Pass på at du drar hjemmefra i god tid den første arbeidsdagen. Det er bedre å heller komme litt for tidlig enn å komme for sent. Bruk de ekstra minuttene på å bli kjent med lokalet og dine nye kolleger.
Dersom den nye jobben krever at du må flytte er det en god ide å planlegge flyttingen i god tid før din første arbeidsdag. Skal du for eksempel flytte til en ny by du ikke kjenner så godt kan det være lurt å komme frem noen uker før du starter, slik at du kan komme på plass i god tid og ikke trenger å fordøye for mange inntrykk på en gang.
Les også: Slik blir du en bedre kollega på arbeidsplassen
Før du starter i ny stilling er det lurt å finne ut av hvordan du skal kle deg. Har bedriften en strikt kleskode, kan du kle deg i jeans, eller må du bruke uniform? Dette varierer fra bedrift til bedrift, så vær sikker på å finne ut av hva som gjelder på din arbeidsplass. Dette er noe du kan høre med arbeidsgiver om på jobbintervju eller etter du har fått jobbtilbud, eller så kan du kle deg som du gjorde da du dro på jobbintervju.
Prøv å være så åpen og imøtekommende som mulig når du møter dine nye kolleger. Introduser deg selv med ditt fulle navn og vis interesse for hvem de er, og hva de jobber med. Kollegene vil være i stand til å støtte deg i din nye rolle, og er for mange en viktig trivselsfaktor.
På arbeidsplassen møter man mange mennesker med forskjellige bakgrunner og erfaringer. Det samme gjelder typer personlighet og ulik sans for humor. Forsøk å trå forsiktig når det gjelder ironiske kommentarer, i hvert fall inntil du vet hvordan stemningen og sjargongen mellom kollegene er. Du ville ikke snakket på samme måte til bestemor som du gjør med bestevennen din, og det samme gjelder personer man møter i et profesjonelt miljø.
Les også: Hvordan skape et mer inkluderende arbeidsmiljø
Uavhengig om du trives best i eget selskap eller liker å holde praten gående til alle tider, er det lurt å bruke den første lunsjen til å bli bedre kjent med dine nye kolleger. Med en uformell lunsj kan du lettere kjenne på hvordan kulturen er, og dermed føle deg mer sikker på videre sjargong. Bare husk å ikke sladre om tidligere arbeidsplass eller kolleger – dette er ofte konfidensielt, og det er derfor ikke tillitsvekkende å snakke åpent om dette.
Den første oppgaven er ofte å forstå hvordan dine fremtidige arbeidsoppgaver kommer til å se ut. Lytt derfor nøye til instrukser og sørg for å forstå betydningen av oppgaven. Vær ikke redd for å spørre om det er noe du ikke forstår! Den første tiden vil være preget av usikkerhet og veldig mye informasjon på en gang – det er bedre å spørre en gang for mye enn å ikke vite hva du skal gjøre tiden fremover. Ta notater dersom du føler det er vanskelig å få med deg all informasjonen som blir gitt. Føler du deg usikker på en avgjørelse når du er i gang med oppgaven, så kan du spørre en kollega om hjelp.
Som nyutdannet har man ofte svært høye forventninger til arbeidsplassen og jobben. Derfor kan det være lett å føle på en skuffelse etter den første dagen. Kanskje du ble kastet inn i nye arbeidsoppgaver uten tilstrekkelige instrukser, eller arbeidsoppgavene var ikke helt slik du hadde sett for deg. Det er viktig å ha i bakhodet at det ofte tar tid før man kommer skikkelig inn i rollen sin, så prøv å ikke ha for høye forventninger og ta heller ting som de kommer i starten.
Les også: Bli en eksemplarisk nyansatt
Personer som har jobbet et par år, og som har endret jobb et par ganger, vil ofte gi forslag til forbedringer på den nye arbeidsplassen. Man kan for eksempel ha forslag til hvordan prosesser kan være mer effektive, hvordan bedriftskulturen kan være mer inkluderende, eller hvordan man kan forbedre kommunikasjonen eksternt og internt. Å ha innspill til forbedring er viktig, men prøv å være litt forsiktig i starten. Eldre og mer erfarne kolleger kan allerede ha prøvd ut dine forslag og sett at det ikke fungerer, eller kan oppleve at du kritiserer deres jobb. Vent med p gi innspill til forbedringer til du blir spurt, eller til du har fått en bedre oversikt over selskapet.
Før du forlater jobben din på første arbeidsdag, så ikke vær redd for å si farvel til sjefen eller kolleger på vei ut. Det er også en perfekt mulighet for deg til å ta opp eventuelle spørsmål eller hendelser som oppstod i løpet av dagen. Hvordan skal du for eksempel kle deg videre? Hvem har ansvaret for å rense kaffemaskinen? Hva gjør du dersom du står fast med en oppgave?
En viktig ting å tenke på er at alle har vært nye i jobben sin. Det er helt naturlig å være nervøs, ikke finne frem eller ikke forstå organisasjonsstrukturen med en gang. Ikke vær redd for å spørre din nærmeste leder om det du lurer på. De er jo der tross alt for å støtte og hjelpe deg!