En godt planlagt og gjennomtenkt strategi for sommerbemanningen kan være avgjørende for din bedrifts videre suksess. Vi gir deg tips til hvordan sommerbemanning kan være til hjelp for bedriften under sommerferien.
Når man tenker på sommerhjelp eller ferievikarer antar man at de kun er der for å fylle inn for de faste ansatte under ferieavviklingen, eller for å lette på presset under travle perioder. Det finnes derimot flere positive grunner til å ansette sommer- og ferievikarer.
Å ansette sommer- eller ferievikarer er en utrolig flott mulighet å bli kjent med kandidater som kan bli aktuelt å ansette fast når de er ferdig med studiene, eller åpner muligheten for å ansette de på deltid mens de studerer. Den største fordelen for deg som arbeidsgiver er å kunne ansette kandidater du har sett i arbeid og som allerede har en tillit til. Slik kan du unngå lange og ressurskrevende rekrutteringsprosesser der du risikerer å ansette noen som kanskje ikke passet til stillingen likevel.
Næringslivet har definitivt beveget seg bort fra oppfattelsen om at sommer- og ferievikarer har liten kompetanse. Majoriteten av de som søker sommerjobb eller vikariater sitter på ny kunnskap som kan bidra til innovasjon og utvikling. Nyskaping skjer ikke ved å gjøre ting på samme måte om og om igjen. Her er det også viktig at du som arbeidsgiver også inkluderer dem i diskusjoner, slik at de kan dele sine ideer og meninger, samtidig som de kan bli bedre kjent med bedriften.
Dersom du ikke har et tiltalende employer brand vil rekrutteringen bli vanskeligere, ikke bare for å finne sommervikarer, men også for fremtidige ansettelser. Å bruke sommerbemanning signaliserer at dere er villig til å investere i fremtidige kandidater, og er dermed en fantastisk mulighet for å bygge deres employer brand.